Vihreä tee

Vihreä tee ja laihdutus

Sanotaan, että vihreä tee laihduttaa. Tutkimuksen mukaan vihreän teen termogeneettiset ominaisuudet edistävät rasvan hapettumista pidemmälle kuin on selitettävissä sen pelkällä kofeiinipitoisuudella. Koska vihreä tee kohottaa aineenvaihduntaa, siitä on tullut suosittu ainesosa erilaisissa termogeneesiä kohottavissa lisäravinteissa. Vihreän teen katekiinia EGCG pidetään tehokkaana rasvanpolton lisääjänä. Vihreä tee lisää myös insuliiniherkkyyttä ja se voi olla apuna painonhallinnassa muiden keinojen ohella.

Vihreän teen uute ja kapselit

Vihreän teen uutetta käytetään erilaisiin nestemäisiin sekoituksiin sekä kapselehin. Uutetta käytetään ravintolisänä paitsi terveysvaikusten vuoksi, myös laihdutuksen apuna juuri sen aineenvaihduntaa lisäävien ominaisuuksien takia.

Vihreän teen uute on antioksidanttiselta aktiivisuudeltaan kaksikymmentäkertaa aktiivisempi kuin C­-vitamiini. Tärkeimpänä antioksidanttivaikuttajana vihreässä teessä katsotaan olevan sen sisältämän katekiinin EGCG (epigallokatekiinigallaatti). Koska vihreässä teessä katekiinit ovat paremmin tallella kuin mustassa teessä, myös siitä valmistetussa uutteessa on niitä enemmänjäljellä. Uutteiden valmistustapoja on useita. Vihreää teen uutetta saa kapseleina myös kofeiinittomana versiona. Vihreän teen uutteilla on paitsi antioksidatiivisia myös
antikarsinogeenisiä sekä tulehdusta ja säteilyä vastustavia ominaisuuksia. Koska vihreä tee on loistava antioksidantti, se sopii erinomaisesti ravintolisän käytettäväksi esimerkiksi paljon liikuntaa harrastavalle.

Erilaisissa rasvanpolttotuotteissa vihreäteeuutetta käytetään paljon myös yhtenä ainesosana monien muiden ainesosien rinnalla. Vihreään teehen perustuvien laihdutustuotteiden käytössä ei tule liioitella, koska liikaa käytettynä toivottu vaikutus vihreän teen osalta jopa häviää. Annostelussa kannattaa siis aina noudattaa ohjeita.

Vihreä tee, kuten muutkaan termogeneesiä kohottavat ravintolisät, eivät yksinään saa ketään laihtumaan kymmeniä kiloja, vaan laihduttamisessa tarvitaan avuksi muitakin keinoja, kuten liikunnan lisäämistä ja energiansaannin rajoittamista alle kulutuksen. Laihdutukseen tähtäävällä dieetillä tulee erityisesti huolehtia myös riittävästä proteiininsaannista, jotta lihasmassan käyttö energiaksi saadaan minimoitua.